TEORI BEHAVIOURISME-TEORI TINGKAH LAKU
Untuk
berbicara mengenai teori-teori yang terdapat dalam bimbingan dan kaunseling
saya bukanlah orang yang terlalu arif mengenainya kerana saya juga insan yang
sedang masih dalam proses belajar bak kata pepatah baru setahun jagung. Namun
saya percaya walau sedikit pembacaan serta sedikit kefahaman saya mengenai tajuk
ini saya rasa mampu untuk berkongsi bersama anda kali ini mengenai teori
tingkah laku. Teori ini sebenarnya dipelopori oleh beberapa tokoh psikologi
yang terkenal dan antaranya ialah Watson, Povlov, Skinner dan juga Albert
Bandura. Seperti teori-teori bimbingan dan kaunseling yang lain, tokoh setiap
teori mempunyai tersendiri mengenai tingkah laku manusia dan permasalahannya dan begitu
jugalah dengan teori yang saya ingin kongsikan iaitu teori tingkah laku yang
pada asasnya melihat manusia itu lahirnya adalah suci atau baik dan mempunyai
kencenderungan untuk melakukan perkara baik dan juga perkara buruk. Mereka
lebih menggunakan konsep “tabula rasa” atau “kain putih” bagi menjelaskan
fitrah manusia yang lahir tanpa sifat-sifat baik atau buruk. Ahli psikologi
tingkah laku juga mengandaikan bahawasanya tingkah laku manusia itu dipelajari
daripada persekitarannya dan bertindak balas dengan ransangan dan kelaziman
klasik dan kelaziman operean sehingga membentuk tingkah laku seseorang individu
itu. Teori ini sebenarnya tidak mengambil kira mengenai pemikiran dan perasaan
seseorang individu atau klien. Walaupun begitu, bukanlah teori lain seperti
teori kognitif tidak bersetuju dengan teori ini bahkan mereka mengatakan teori
tingkah laku adalah salah satu cabang daripada teori kognitif dan mengambil
konsep dalam teori tingkah laku dalam penerangan mereka kerana teori tingkah
laku ini mengambil kira peristiwa yang mempengaruhi pemikiran dan perasaan
manusia.
Untuk
lebih mudah cuba anda ingat beberapa konsep atau kata kunci yang saya
senaraikan iaitu pelaziman klasik, pelaziman operan , pembelajaran peniruan,
peneguhan, penghapusan, generealisasi, diskriminasi, dan pembentukan. Saya
syorkan anda “search” makna senarai perkataan tersebut kerana ianya ialah
senarai konsep atau istilah yang anda akan sentiasa jumpa dalam teori tingkah
laku ini. Tapi jangan risau jika anda pening atau binggung mengenainya
mulakanlah dengan senyuman padu anda kerana ianya adalah proses percambahan
ilmu dalam otak anda!.
Baiklah,
saya teruskan lagi dengan matlamat dalam teori ini yang sudah pasti bermatlamat
untuk melakukan modifikasi(pembaikan, pemulihan, atau perubahan) tingkah laku
seseorang klien daripada tingkah laku yang kurang baik kepada tingkah laku yang
lebih baik dan matang. Matlamat lain dalam tingkah laku ini juga adalah untuk mewujudkan
satu tingkah laku yang ideal dengan mengambil kira peristiwa dan kesan daripada
tingkah laku tersebut peristiwa itu. Saya juga berpendapat bahawa teori ini
bermatlamat untuk memberikan kemahiran sosial kepada klien dan menyemaikan
sikap bertanggungjawab dalam diri klien terhadap tingkah laku mereka.
Pendekatan
dalam teori ini juga mudah untuk kita fahami di mana kita boleh menggunakan
kaedah pemahaman terhadap rantaian tingkah laku A-B-C iaitu A ialah
(antecendent) iaitu peristiwa yang menjadi peransang atau stimuli kepada
B(behaviour) iaitu tingkah laku manusia dan gerak balasnya terhadap peristiwa A
dan C mewakili (consequence) kesan
tingkah laku ketika peristiwa kepada tingkah laku masa depan. Sebagai contoh,
misalnya saya memberikan anda satu peristiwa A di kedai permainan iaitu
terdapat seorang ibu membawa anaknya lalu di kedai mainan tersebut. B(behaviour) pula ialah tingkah laku anak
kecil itu yang mula meragam melihat permainan yang ada. Manakala,
C(consequence) ialah kesan daripada tingkah laku pada B yang diperteguhkan
degan apa cara sekali pun contohnya, apabila anak kecil yang menangis tersebut
dibelikan permainan seperti yang dikehendakinya dan hasil daripada peristiwa
tersebut menyebabkan budak kecil tersebut akan meragam apabila melalui kedai
permainan tersebut atau mana-mana kedai
seumpamanya. Oleh itu, dalam kaedah ini kita cuba untuk mengubah tingkah laku
tersebut dengan mengambil kira A(peristiwa) dan C( kesan tingkah laku). Kita
sebagai ibu dalam peristiwa ini akan mencari jalan untuk mengubah peristiwa anak
kecil yang meragam pada awalnya meragam di kedai permainan kepada peristiwa
yang dirasakan sesuai seperti menjadikan kedai buku sebagai tempat kanak kecil
tersebut meragam dan kita meneguhkan tingkah laku tersebut dengan membelikan
buku yang kiranya lebih bermanfaat. Pendekatan pelaziman operan dan pelaziman
klasik iaitu dengan menguatkan atau membuat peneguhan terhadap gerak balas yang
dilakukan oleh klien untuk membentuk tingkah
laku ideal tersebut.
Sebagai
kaunselor pula, kita berperanan penting dalam membuat pemantauan terhadap
perubahan tingkah laku klien kerana kemungkinan besar klien akan bertindak
aktif dalam melakukan perubahan dan saya
kira pemantauan dan bimbingan kaunselor amat penting agar perubahan yang
dilakukan akan menjana tingkah laku ideal dan diterimah norma masyarakat, orang
sekeliling dan juga dirinya sendiri. Kaunselor juga memainkan peranan dalam
mewujudkan satu idol atau ikon yang boleh dijadikan contoh dan ditiru oleh
klien dalam usaha membina perwatakan tingkah laku yang diingini sesuai juga
dengan pendekatan yang dilazimkan oleh Albert Bandura yang menyatakan bahawa
tingkah laku manusia itu adalah hasil daripada peniruannya dengan tingkah laku
persekitaran. Disamping itu, kaunselor juga berperanan dalam membuat peneguhan
terhadap kelaziman yang akan menjadi keterlaziman tingkah laku klien dengan
cara memberikan token kepada klien. Sebagai contoh, kita boleh berikan ucapan
kata-kata semangat atau puji-pujian(token) sebagai dorongan kepada perubahan
baik yang telah dilakukan oleh klien.
Bagi menguatkan kefahaman saya bawakan lagi satu contoh yang boleh dilakukan
oleh kaunselor atau guru di kelas dimana kita mengkehendaki murid untuk “rajin”
menyiapkan kerja sekolah misalnya, kita boleh menggunakan kaedah memberikan
token seperti hadiah kepada murid yang berjaya menyiapkan kerja sekolah. Jadi,
dengan token yang diberikan secara tidak langsung memberikan semangat kepada
murid-murid untuk menyiapkan kerja sekolah tersebut dan jika hal ini berjaya
diulang atau dilazimkan maka saya yakin bahawa hal ini akan menjadikan
murid-murid “rajin” dan mendapat motivasi seperti yang diharapkan oleh
kaunselor dan guru dan saya percaya pemberian token adalah salah satu langkah
baik dalam peneguhan tingkah laku klien dan secara tidak langsung mampu untuk
menghapuskan tingkah laku yang negatif dan yang tidak diingini oleh klien.
Teknik dalam teori ini kalau anda baca dari
awal penulisan saya kali ini dimana saya ada menyuruh anda, mencari maksud
kepada istilah-istilah yang terdapat dalam teori ini sebenarnya merupakan
antara teknik-teknik yang wajar dimahirkan oleh seorang kaunselor dalam
mengaplikasikan teori tingkah laku ini. Saya signifikankan kepada anda teknik
asas dalam teori tingkah laku ini dimana anda wajar mahir dalam mengaplikasikan
konsep, rantaian tingkah laku A-B-C, pembelajaran peniruan(modelling),
mengaplikasikan kelaziman operan dan klasik untuk membentuk keterlaziman
tingkah laku, peneguhan tingkah laku baik, penghapusan tingkah laku buruk,
pengaplikasian token dalam pembentukan tingkah laku dan juga terdapat banyak
lagi teknik yang sesuai tetapi saya kira sebagai pemulaan baik kita kuasai
teknik-teknik ini dahulu.
Sebagai mengakhiri perkongsian ini, saya
merasakan bahawa teori tingkah laku ini
adalah teori yang unik dan sesuai digunakan dalam usaha membantu murid yang
menghadapi masalah dalam tingkah laku seharian yang mungkin tidak berkenan
dengan tingkah laku dirinya sendiri disamping tidak disenangi oleh orang di
sekelingnya. Teori ini juga kalau kita bijak mengaplikasikannya juga memudahkan
kita dalam menangani masalah-masalah murid yang mempunyai tingkah laku nagatif
seperti malas, suka menipu dan nakal. Kiranya anda sebenarnya seorang yang
hebat kerana mampu untuk membaca penulisan saya kali ini walaupun terdapat
istilah-istilah baru yang mungkin agak membingungkan otak dan saya juga awalnya
menghadapi masalah yang sama akan tetapi setelah beberapa kali membuat
pembacaan dan rujukan mengenai teori tingkah laku ini akhiranya sedikit
sebanyak membantu saya membuat sedikit rintisan ilmu mengenainya, begitu juga
dengan anda di mana saya yakin dan optimis mengatakan anda mampu untuk memahami
teori tingkah laku dan kefahaman mendalam anda dalam penulisan saya kali adalah
satu kredit buat anda!. Insyaallah..dengan niat suci anda, dipermudahkan untuk
memahami teori ini dan kalau diizinkan Allah untuk meneruskan penulisan ini
saya akan berkongsi dengan anda beberapa lagi teori dalam bimbingan dan
kaunseling….Amiin..!
No comments:
Post a Comment