Saturday, 24 October 2015

FALSAFAH DAN PRINSIP DALAM BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Mengapa falsafah dan prinsip perlu ada dalam proses bimbingan dan kaunseling? Apa pula sebenarnya yang dimaksudkan dengan prinsip bimbingan dan kaunseling? Aduhai, satu lagi topik yang berkecamuk dalam pemikiran saya dan harus saya leraikan bersama kerana melihat akan perlunya kefahaman luhur mengenai asas falsafah dan prinsip dalam bimbingan dan kaunseling. Untuk kepastian anda semua, prinsip dan falsafah ini adalah suatu set prinsip-prinsip yang saya kira perlu disediakan bagi menjamin kelicinan dan keberkesanan proses bimbingan dan kaunseling khususnya menjadi asas kepada kaunselor dalam menjalankan sesi kepada klien. Kalau kita rujuk dalam kamus dewan edisi yang ke-3, prinsip ialah dasar sesuatu pemikiran atau tindakan. Nah kalau begitu, dapatlah kita katakan bahawa prinsip bimbingan dan kaunseling menjadi asas kepada pengelolahan dan pentadbiran khususnya dalam sesi atau proses bimbingan dan kaunseling di sekolah.  


“FALSAFAH DAN PRINSIP BIMBINGAN”

Bimbingan ialah tugas pendidik, kaunselor sewajarnya memberikan pertolongan atau bimbingan kepada murid untuk menjadi anggota masyarakat yang berguna kepada Negara. Proses pengetahuan berlaku ketika membimbing iaitu kaunselor mengambil kira minat dan kecenderungan klien dan memberikan segala maklumat terhadap minat tersebut dalam pelbagai aspek dalam usaha memberikan dorongan. Bimbingan tidak boleh dikhaskan kepada segolongan murid sahaja, kerana prinsip asas kepada bimbingan adalah diberikan kepada semua murid yang memerlukan bimbingan dan yang sukarela meminta bimbingan. Bimbingan adalah suatu proses seumur hidup iaitu seseorang klien berhak untuk mendapatkan bimbingan tidak kira usia dan keberadaannya sebagai pelajar sekolah rendah, pelajar sekolah menengah, pelajar institut pengajian tinggi atau di mana-mana sahaja seiring dengan peredaran keperluan semasa klien mengikut usianya. Selain itu, bimbingan adalah suatu poses mencegah dan bukannya proses membaiki atau memulih iaitu kaunselor sedaya upaya memberikan kefahamanan atau merungkai kelebihan-kelebihan yang ada pada seseorang murid itu untuk dikembangkan dalam aspek pendidikan misalnya dan segala kekurangan yang dimiliki dirungkaikan terlebih dahulu dan oleh yang demikian dengan penjelasan mengenai keistimewaan klien menjadi benteng kepada klien untuk tidak melakukan sesuatu yang membawa kepada permasalahan hidup. Konsep rahsia dalam prinsip bimbingan ini amat penting bagi saya kerana menjana kepercayaan daripada klien kepada seorang kaunselor dan sudah pasti melancarkan proses bimbingan itu sendiri di mana klien akan lebih bersikap terbuka untuk berkongsi masalah atau meminta nasihat daripada klien. Seorang kaunselor juga harus mempunyai butiran yang lengkap mengenai latar belakang klien untuk menjamin kerelavanan tingkah laku klien dengan “background”nya. Bimbingan juga ‘mendapat kekuatannya’ apabila hubungan yang baik dan mesra wujud antara klien dan juga kaunselor hal ini memudahkan lagi usaha kaunselor dalam mendapatkan maklumat yang diperlukan dalam sesi bimbingannya. Unsur paksaan adalah sangat bertentangan dengan prinsip bimbingan kerana suasana kerelaan dan kemesraan yang wujudlah menjadikan sesi lancar kerana masing-masing membawa aura positif semasa sesi. Kaunselor harus yakin dengan kebolehan dan kemampuan klien dalam menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh klien yang sememangnya kalau kita telusuri dalam teori pemusatan klien yang dipelopori oleh Carl Ransom Rogers yang menyatakan bahawa semua manusia itu baik-baik dan sentiasa menuju kearah kebaikan dan kesempurnaan kendiri. Akhir sekali suka saya menekankan akan prinsip bimbingan yang menitik berat tentang masa kini dana masa hadapan ketika menjalanakan sesi dengan klien dan harus kita semua ketahui bahawa dalam prinsip bimbingan ini setiap individu atau klien mempunyai cara atau kaedah bimbingan yang berbeza dan pelbagai kerana persepsi kaunselor harus tidak meletakkan bahawa setiap klien yang menghadapi masalah yang sama dengan kebanyakan murid di sekolah adalah sama cara bimbingannya.


“PRINSIP DAN FALSAFAH KAUNSELING”

Prinsip dan falsafah kaunseling pada asasnya adalah sama dan saya yakin prinsip yang ada dalam proses bimbingan digunapakai juga dalam proses kaunseling tetapi proses kaunseling juga mempunyai prinsip-prinsipnya yang tersendiri. Antaranya ialah proses atau sesi kaunseling yang dijalankan adalah untuk mempengaruhi perubahan tingkah laku klien seacara sukarela. Maksudnya disini, klien berusaha untuk melakukan perubahan dan meminta bantuan daripada kaunselor dan saya kira kaunselor memainkan peranannya dalam mempengaruhi perubahan tersebut dengan dorongan kearah perubahan yang lebih positif. Kaunselor hanya menyediakan keadaan-keadaan yang memudahkan perubahan klien dan dalam erti kata lain kaunselor bertindak sebagai pemudah cara dan dalam hal membuat keputusan adalah pada bahu klien itu sendiri dan klien mempunyai hak untuk merasa bebas membuat perubahan dalam kehidupannya. Kaedah temu bual digunakan sebagai memudahkan perubahan tingkah laku klien walaupun bukan semua temu bual adalah proses kaunseling. Kanselor juga harus memegang prisip sebagai pendengar yang terbaik kepada klien agar klien merasa dirinya dihargai dan kaunselor seyogianya cuba untuk memahami apa yang telah diluahkan sebagai langkah menganalisa permasalahan yang dihadapi oleh klien. Kerahsiaan terhadap sesi adalah teras seperti mana dalam prinsip bimbingan di mana setiap sesi adalah menjadi rahsia dana bahan-bahan sesi dianggap sulit untuk pihak-pihak lain kecuali sepertimana yang telah saya dan rakan-rakan dinasihati oleh pensyarah kami iaitu apabila hal tersebut melibatkan keselamatan klien atau keselamatan mana-mana individu seperti ada unsur mencederakan dan tindakan merbahaya wajib bagi kaunselor itu membuat laporan kepada pihak-pihak yang berkenaan maka dibolehkan hal seperti ini kepada kaunselor untuk tidak menjadikannya sebagai satu rahsia. Dalam prinsip kaunseling seorang kaunselor juga seharusnya mempunyai kemahiran yang lengkap bagi menghadapi masalah klien yang menghadapi masalah psikologi. Suka juga saya membawakan sedikit pandangan yang diberikan oleh Biasco,F(1966) iaitu kaunseling adalah proses bantu klien faham diri dan bantu klien tersebut menerima keadaan dirinya tidak kira fizikal, rohaniah, dan mentalitinya. Sesi kaunseling juga perlu dijalankan secara sistematik dan teratur untuk melihat perkembagan kien secara lebih efektif. Di samping itu, saya bawakan lagi prinsip yang dikemukakan oleh McDaniel dan Shaftel(1956), di mana mereka meletakkan proses kaunseling sebagai proses berfikir bersama antara klien dan kaunselor di mana kaunselor harus sama-sama berfikir dengan klien secara kritis dan mengambil kira idea atau cadangan daripada klien untuk membentuk satu perubahan.



            Secara holistiknya, saya mendapati bahawasanya falsafah dan prinsip yang ada dalam bimbingan dan kaunseling menjadi sesuatu yang amat penting sebagai garis panduan bagi kaunselor sebagai panduan menjalankan sesi dan saya menganologikan prinsip ini sebagi satu tali yang amat kukuh kepada seorang pendaki gunung dan jika pendaki tersebut tidak berpegang teguh dengan tali tersebut alamatnya terkapai-kapailah si pendaki tadi. Samalah hal ini dengan prinsip bimbingan dan kaunseling yang menjadi tali yang kukuh kepada seorang yang bergelar kaunselor untuk mencapai puncak keberkesan proses bimbingan dan kaunselingnya. Harapan saya dalam penulisan kali ini sebagai seorang kaunselor anda seharusnya tidak mengkesampingkan prinsip-prinsip yag sedia ada kerana kalau bukan anda yang bertanggungjawab terhadapnya siapa lagi? Tepuk dada tanyalah minda…sekian dahulu moga perkongsian ini menjana pengetahuan kita bersama dan sentiasa beristiqamah dengan manfaatnya..insyallah..

No comments:

Post a Comment